Zajęcia rozwijające kreatywność (1h)
Zajęcia rozwijające komunikowanie się ( 1h). Warstwy lasu- wzbogacanie słownictwa: runo leśne,
podszyt, ściółka leśna, korony drzew. Rozwiązywanie zagadek słownych o zwierzętach leśnych.  

09.06.2020r.

Dzień dobry!🌲

Temat: "Warstwy lasu"

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy las składa się tylko z drzew ? Jeśli nie, to co możemy jeszcze spotkać w lesie oprócz drzew?
Las nie składa się z samych drzew. Budowa lasu jest warstwowa ( piętrowa). W polskich lasach wystepują cztery podstawowe warstwy lasu.


 

Ściółka leśna to najniżej położona warstwa lasu. Tutaj znajdziemy opadłe liście, korę drzew, gałęzie, nasiona oraz szczątki zwierząt. Ta warstwa przykrywa ziemię i zatrzymuje w niej wodę, zapobiega w ten sposób nadmiernemu jej parowaniu. Tu żyją bakterie i grzyby. W ściółce leśnej licznie występują owady, dżdżownice, krety oraz ryjówki. Można tutaj oczywiście spotkać mrówki, a pod kamieniami i w spróchniałych pniach drzew mieszkają np. stonogi. Ściółka leśna jest wspaniałym miejscem dla żuków, ślimaków i pająków.

Pierwsza warstwa lasu -ściółka leśna
Runo leśne (do około 1metra nad powierzchnią ziemi) jest warstwą lasu wyższą od ściółki, ale najniższą warstwą składającą się z żywych roślin. Kiedy nadchodzi wiosna, a drzewa i krzewy nie mają jeszcze liści, do runa leśnego dociera dużo słońca. Wszystko wtedy pięknie rośnie i kwitnie. Wiosną zobaczyć tu można zawilce, fiołki, przylaszczki, przebiśniegi, konwalie. Wspaniale prezentują się tu także wrzosy, borówki, poziomki czy maliny. Runo leśne to również paprocie oraz grzyby. W runie leśnym żyje wiele gatunków pająków oraz owadów. Tam, gdzie w runie leśnym jest wilgotno, możemy zobaczyć żabę. Natomiast w miejscach odsłoniętych i nagrzanych przez słońce chętnie wylegują się węże i jaszczurki. Runo leśne jest miejscem lubianym przez nornice, borsuki, jeże i lisy.

Druga warstwa lasu- runo leśne
 Podszyt jest warstwą wyższą od runa leśnego. Rosną tu krzewy i młode drzewa. Na korze młodych drzew żyją pajęczaki i owady. Swoje ulubione miejsca w podszycie mają ptaki, np. rudziki, dzięcioły czy zięby.  Jesienią na krzewach rosnących w podszycie zobaczyć można różnokolorowe owoce , które są pokarmem dla wielu zwierząt. Podszyt jest tą warstwą lasu, w której spotkać można  sarny czy jelenie. Zwierzęta te mogą tu znaleźć dla siebie schronienie.

Trzecia warstwa lasu- podszyt
Korony drzew  to najwyższa warstwa lasu. Tworzą ją korony drzew liściastych i iglastych. Drzewami takimi mogą być np. dąb, brzoza, buk, lipa, sosna, świerk czy modrzew. Duże ptaki, np. jastrzębie czy bieliki, na miejsce założenia gniazda wybierają właśnie duże, mocne drzewa. W dziuplach drzew zamieszkują np. sikorki, szpaki, puszczyki czy kowaliki. Pod korą drzew miejsce dla siebie upatrzyły chrząszcze. W koronach drzew żyją także  wiewiórki.

Najwyższa warstwa lasu- korony drzew
Dla utrwalenia wiadomości zobacz prezentację  "Warstwy lasu"


Spróbuj rozwiązać zagadki o zwierzętach leśnych.

Co za zwierz po lesie chodzi
I rudą kitą liście zamiata?
Gdy noc ciemna zapada
cichutko do kurników się skrada....(lis)


Jestem zgrabna i płochliwa,
Jadam trawkę, liście zrywam.
Sierść mam płową, łatkę białą,
A poroże raczej małe.
Jestem zwinna jak panienka.
Kto ja jestem? No? ......(sarenka)


 Jestem zawsze bardzo głodny,
Mam wilczy apetyt.
Złą sławą wśród ludzi,
Cieszę się niestety
Smutno mi, że nawet w bajkach
Nie lubi mnie nikt
A ja jestem przodkiem pieska,
Nazywam się ....(wilk)


 Lubi jagody i żołędzie,
więc sadełko sobie przędzie
W czasie zimowej pory
chowa się do swej nory.
Jego czarno-biała głowa
w lesie dobrze się chowa....(borsuk)


 Ryję ziemię mymi kłami -
- nazywają je szablami.
Dzieci mam w prześliczne paski.
Bardzo kocham te bobaski.
Kto chce krzywdę im uczynić
pozna zemstę dzikiej świni.
Niech na drzewo zmyka w mig,
Wtedy jestem straszny ....(dzik)


Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę,
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę.
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę,
Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę....(wiewiórka)


 Idę sobie leśną drogą,
Czasem gniewnie tupnę nogą.
Kolce mam i wzdłuż i wszerz.
Kto ja jestem? Właśnie .....(jeż)

( Zagadki opracował Wszebór Dmytrzak )

Posłuchaj piosenki pt."Las"
https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4  

Zadanie -wykonaj ślimaka z kolorowego papieru.🐌🐌

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga