Zajęcia rozwijające kreatywność ( 3h)


18.06.2020.r.

Dzień dobry!

Zaczniemy od zagadek

1. Kiedy statek na morze
w złą pogodę wypływa,
ona z brzegu, stęskniona,
światłem swym go przyzywa.

2.Stoi nad morzem.
Nigdy nad rzeką.
Jej światło widać bardzo daleko.

3. Podczas dnia i nocy
przez rok cały
drogę wskazuje żeglarzom,
swym światłem wysyła sygnały.

Wszystkie zagadki dotyczyły latarni morskich. Dzisiaj będziemy zajmowali się latarniami morskimi. 

Temat: "Latarnie morskie w Polsce"

Latarnia morska- znak nawigacyjny  w postaci charakterystycznej wieży umieszczonej na brzegu.  Za pomocą nawigacji   określamy bieżące położenia oraz najlepszą drogę do celu dla ludzi, statków, pojazdów lądowych. 
  Latarnie morskie od bardzo dawna są symbolem żeglugi. Budowano jej w takich miejscach, aby były dobrze widoczne z morza. Latarnia morska wysyła sygnały świetlne. Czasem latarnia morska wysyła także sygnały radiowe (radiolatarnia), a podczas mgły może wysyłać sygnały dźwiękowe.Od innych świateł nawigacyjnych  latarnie morskie różnią się wielkością budowli i zdecydowanie większym zasięgiem.  
Kiedyś obsługą latarni  zajmował się specjalnie do tego celu zatrudniony pracownik – latarnik, który przez cały rok mieszkał w latarni i był odpowiedzialny za codzienne rozpalanie światła, aby ułatwić nawigacje pływającym w pobliżu statkom. Zawód latarnika był przekazywany z pokolenia na pokolenie, a jednym z najważniejszych wymagań, aby otrzymać taką posadę, była gotowość do życia w samotności, często w miejscach odległych od osad ludzkich. Bywało, że latarnicy przez długie miesiące nie widzieli innych ludzi. Latarnik musiał umieć naprawić latarnię w razie awarii jakiejś niezbędnej do jej działania części. Wraz z automatyzacją latarni morskich zawód latarnika  zaczął zanikać. Obecnie pracowników latarni nazywa się specjalistami od systemów wsparcia w nawigacji. 
Pierwowzorem latarni morskich były ogniska rozpalane nocą  na nabrzeżnych skałach, które informowały żeglarzy o bliskości lądu. Oczywiście te ogniska nie zawsze były dobrze widoczne, a czasami mylono je z innymi źródłami światła czy pożarami. Od roku 1884 w latarniach morskich stosowano elektryczność, a dzisiejsze  latarnie są całkowicie zautomatyzowane,  bezobsługowe i często korzystają z energii słonecznej. Wyposażone są w obrotowe panele świetlne świetlne składające się z wielu lamp.
 
Obecnie stosuje się doskonalsze techniki nawigacyjne umiejscowione bezpośrednio na pokładzie statku, jednak nadal latarnie odgrywają ważną rolę w nawigacji i zapewnianiu bezpieczeństwa. Są też chętnie odwiedzane  przez turystów. 
W Polsce znajduje się 17 latarni  morskich i 400 staw, czyli wieżyczek ostrzegawczych, które oświetlają nasze wybrzeże, zapewniając bezpieczeństwo pływającym w ich pobliżu statkom.


Stawa Młyn w Świnoujściu


 Kilka z naszych latarni zniszczono podczas II wojny światowej, a niektóre nie pełnią swojej pierwotnej funkcji i zostały przekształcone w muzea. 
 W Świnoujściu mamy  najwyższą na polskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego latarnię morską, która jednocześnie jest   jedną z najwyższych latarń morskich na świecie.  Ma 65 metrów. Wykonana z cegły, na jej szczyt prowadzi dokładnie 308 schodów. Położona jest w dzielnicy Warszów.



 Obejrzyj prezentację "Szlakiem polskich latarń morskich"

i latarnia morska w Świnoujściu 




Posłuchaj szanty (piosenka żeglarska) "Gdzie ta keja"

https://www.youtube.com/watch?v=D51KS8Cj6sg

Ułóż puzzle latarnia morska w Darłowie

http://www.ipuzzle.pl/latarnia_morska-darlowo

Zadanie- wykonaj latarnię morską według wzoru



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga